mardi 13 mai 2008

Lengas minorisadas, avançadas?

occitan

Lo dimecres 7 de mai, i’a ‘gut ‘n’eveniment istorique a l’Amassada Nacionala francesa : los deputats eran convidats (direm que certans d’entre ilhs avian, despuei d’annadas, beucòp luchat per zo obtener…) a parlar, bargassar, desbatre, de la plaça de las lengas dichas, ‘peladas " de França ", daus còps " minoritarias " o sovent " regionalas " (dise, personalament, " minorisadas "), de las chausas de far, de las leis de votar per las parar. L’endeman, lo 8 de mai, i’avia, coma sabetz, de comemoracions nacionalas au niveu locau, çò qu’a fach que de nombros deputats son pas demorats a l’Amassada per lo desbat, qu’avia luech apres las questions au governament. Mas n’i’avia, totparier… E an dich de chausas plan interessantas, facia a ‘na ministra de la Cultura, Cristina Albanel (d’origina tolosana), per lo mens dubitativa davant las perpausicions avançadas…
Doas perpausicions principalas, que son las mesmas despuei d’annadas :
-d’en prumier : modificar l’article 2 de la Constitucion que ditz " La langue de la République est le français. " per li ajostar " … dans le respect des langues régionales qui font partie de notre patrimoine"… (França es lo sole pais d’Europa d’aver ‘n’article tant restrictiu per sa(s) lenga(s) )
-d’en segond : ratifiar la Charta Europeana de las Lengas Regionalas e Minoritarias (França es lo darrier pais d’Europa de pas l’aver ratifiada…)
Mai de 20 depustats son, per mai de tres oras, montats a la tribuna far l’elògia de lor cultura, de lor lenga, mai de la diversitat culturala francesa, nocion en perdicion…
Qu’era un desbat sens votason, qu’es a dire que ren se li es decidat (per lo moment), mas qu’era lo prumier dau genre dins la Cinquesma Respublica…
Auei, lo dimarç 13 de mai, qu’es lo torn dau Senat de reçaubre un desbat sus ‘quela question… de visar a las 4 oras dau ser sus la chadena dau Senat .
A mesura que la coneissença de las lengas de França ven pita, la damanda dau pòple e sa motivacion de las parar, son enveja de las aprener, son interest de las coneisser e de las auvir venen mai beus… Las chausas serian pas d’engueras fotudas alora ? Saubriatz ?
Mas l’Estat frances contunha de creire que balhar a las lengas dau teritori la plaça que ‘las meriten bota en perilh l’unitat de la Respublica… E lo discors de la ministra Albanel, a la fin de la sesilha, era ben a ‘queu imatge, per resumar : las lengas regionalas qu’es ben, mas comptatz pas de tròp sus n’autres per las botar au mesme reng que nòstra lenga vertadiera, lo frances… paradoxau, coma totjorn !
De segre…
L'integralitat de la sesilha de legir aqui


français

Le mercredi 7 mai, il y a eu un événement historique à l’Assemblée Nationale française : les députés étaient invités (il faut dire que, depuis des années, certains d’entre eux ont beaucoup lutté pour l’obtenir) à parler, discuter, débattre, de la place des langues dites, appelées " de France ", parfois " minoritaires " ou souvent " régionales " (personnellement je dis " minorisées "), des choses à faire, des lois à voter pour les défendre. Le lendemain, le 8 mai, il y avait, comme vous le savez, des commémorations nationales au niveau local, ce qui fait que de nombreux députés ne sont pas restés à l’Assemblée pour le débat, qui avait lieu après les questions au gouvernement. Mais il y en avait, tout de même… Et ils ont dit des choses très intéressantes, face à une ministre de la Culture, Christine Albanel (d’origine toulousaine), pour le moins dubitative devant les propositions avancées…
Deux propositions principales, qui sont les mêmes depuis des années :
-premièrement : modifier l’article 2 de la Constitution qui dit " La langue de la République est le français. " pour y ajouter " … dans le respect des langues régionales qui font partie de notre patrimoine " (La France est le seul pays d’Europe à avoir un article aussi restrictif au niveau linguistique)
-deuxièmement : ratifier la Charte Européenne des Langues Régionales et Minoritaires (la France est le dernier pays européen à ne pas l’avoir ratifiée…)
Plus de 20 députés sont, pendant plus de 3 heures, montés à la tribune faire l’éloge de leur culture, de leur langue, de la diversité culturelle française, notion en perdition…
C’était un débat sans vote, cela signifie que rien ne s’y est décidé (pour le moment), mais c’était le premier du genre sous la Cinquième République…
Aujourd’hui, mardi 13 mai, c’est au tour du Sénat d’accueillir une discussion sur la place des langues régionales… C’est à regarder en direct, à 16h00, ici .
A mesure que la connaissance des langues de France s’amenuise, la demande du peuple, sa motivation pour les protéger, son envie de les apprendre, son intêret à les connaître et à les entendre augmentent… Les choses ne seraient pas encore foutues ? Allez savoir…
Mais l’Etat français continue à croire que donner aux langues du territoire la place qu’elles méritent mettrait en danger l’unité de la République… Et le discours de la ministre Albanel, à la fin de la séance, était bien à cette image, pour résumer : les langues régionales c’est bien, mais ne comptez pas trop sur nous pour officialiser et encore moins pour les placer au même rang que notre langue véritable, le français… paradoxal, comme toujours !
A suivre…
L'intégralité de la séance est à lire ici .

3 commentaires:

Musictecaris a dit…

Benvolguts, el nostre amic Nicolas Blondeau, de la Médiathèque de Dole, ens ha avisat del naixement del vostre bloc. Us donem la benvinguda a la blogosfera i us desitgem llarga vida a la vegada que us convidem a visitar AMPLI, el nostre bloc dels musictecaris catalans.

Salut!

http://www.musictecaris.blogspot.com/
musictecaris@gmail.com

Musictecaris a dit…

Chers, notre ami Nicolas Blondeau, de la Médiathèque de Dole, nous a averti de la naissance de votre bloc. Nous vous donnons la bienvenue à la blogosfera et nous vous désirons longue vie en même temps que nous vous invitons à visiter AMPLE, notre bloc des musictecaris catalans.

Gaucelm Faidit a dit…

Adiu!
La planvenguda a nostres "bessons de lenga" catalans dins 'queu blog! De segur 'nirai veire lo vostre!
Endavant!
Au cop que ven...
gfaidit